Repase Li-Ion baterií
Repase Li-Ion baterií je možná u většiny baterií. Záleží na druhu a stavu elektroniky (funkční/ vadná) použité ke kontrole akumulátorů uvnitř baterie. Ceny repase Li-Ion baterií jsou kalkulovány individuálně dle vnitřního uspořádání článků (počet článků, složitost), aktuální nabídce článků a jejich aktuální proměnlivé ceně. Je-li to vzhledem k dané baterii možné, před přistoupením k repasi nejprve otestujeme s dodanou nabíječkou možnost repase.
Baterie nerozebírejte! Neodborný zásah do Li-Ion baterie může být velice nebezpečný! Li-Ion baterie po neodborném zásahu zákazníkem z bezpečnostních důvodů k repasi nepřijímáme.
Repase Li-Ion baterií do AKU nářadí
Akumulátorové nářadí podává vysoký pracovní výkon s využitím nabíjecí baterie. Odpadá problém s překážejícím kabelem a dostupností zásuvky 230V, tedy pokud nepotřebujete baterii dobít. Daní za výkon a možnosti je potřeba silné výkonné baterie, která dokáže motoru dodat potřebný proud. Výhodou Li-Ion technologie je poměrně nízká hmotnost a vysoká kapacita na daný objem a napětí. Na druhou stranu velikost baterie nemůže být neúměrně větší k danému nářadí. U malé AKU vrtačky si tedy nemůžete dovolit obrovskou baterii jako v případě rázového utahováku, který je 3x větší, než uvedená vrtačka. V AKU nářadí je tedy potřeba používat kvalitní výkonné a odolné články, které dokáží dodat vysoké proudy až 35A.
K repasím Li-Ion baterií do akumulátorového nářadí používáme především články Sony, Sanyo či Panasonic s vysokými vybíjecími proudy určené vyloženě pro použití v AKU nářadí. Jedná se o jedny z nejlepších článků na trhu z hlediska výkonu, kvality, spolehlivosti a životnosti. Mnoho originálních značkových baterií používá (nebo alespoň používalo) právě tyto články Sony. U Li-Ion baterií se větší kapacity dosahuje sérioparalelním řazením článků, většinou maximálně jednou paralelní dvojicí vzhledem k možné velikosti obalu. Aktuálně jsou dostupné články s kapacitou 2Ah, 2,6Ah, 3Ah a 3,3Ah, nejčastěji využíváme právě zmíněných 2,6Ah, které vychází nejlépe v poměru cena/výkon (vyšší kapacity jsou výrazně dražší).
Repase Li-Ion baterií do elektrokol a golfových vozíků
Baterie v elektrokole má za úkol dodávat stabilně energii pro motor. Navíc po co nejdelší možnou dobu. Je tedy třeba dosáhnout vysoké kapacity a dostatečných výstupních proudů. Čím větší kapacita, tím delší dojezd na nabitou baterii. Pro tyto baterie neplatí omezení velikosti jako u AKU nářadí. Vysoká kapacita se v tomto případě dosahuje sérioparalelním řazením článků, kdy se paralelně zapojuje 3-6 článků. Tím dosáhnete 3-6 násobné kapacity jednotlivého článku (tedy například s použitím článků 2Ah získáte výslednou kapacitu baterie 6-12Ah). Podobně se i násobí výstupní proud, čímž lze použít články, které kombinují vysokou kapacitu a středně velký výstupní proud 15-20A na článek. Baterie do elektrokol i golfových vozíků tedy bývají celkem veliké, aby se do nich vměstnal větší počet článků - na baterii je místa dost.
Pro repase baterií do elektrokol, golfových vozíků a podobných aplikací máme osvědčené články Panasonic/ Sanyo.
Repase Li-Ion baterií drobných spotřebičů
Nejčastěji repasujeme především akumulátorové tyčové vysavače Ergorapido, Rapido a podobné další typy, které mají pevnou baterii v těle vysavače. K repasi je třeba dodat také nabíječku, tedy kompletní celek. Cena repase bývá běžně 1490Kč včetně DPH.
Dalšími drobnými spotřebiči jsou potom různé svítilny, GPS navigace, DVD přehrávače a podobně. Ano, i v těchto a mnoha dalších výrobcích lze vyměnit baterii za novou a prodloužit tak životnost daného zařízení.
Problematika repase Li-Ion baterií
Problematika repase baterií s technologií Li-Ion je poměrně složitá. Technologie Li-Ion je oproti NiCd/NiMH poměrně křehká a aby nedocházelo k poškozování článků, je v baterii použita speciální elektronika. Li-Ion články vyžadují jiný přístup s nabíjením a zároveň i kontrolu, aby nedocházelo k vybití pod přesně stanovenou úroveň (po jejím překročení dochází k nevratnému poškozování článku). Před repasí se snažíme nejprve provést diagnostiku, zda daná baterie repasovat lze (je-li diagnostika u dané baterie realizovatelná a za předpokladu dodání nabíječky zákazníkem). Při diagnostice se může stát, že baterie přestane fungovat úplně - jde o minimální procento baterií, přesto vyžadujeme souhlas s tímto rizikem. Existují tedy tyto případy:
- Baterie bez elektroniky - plastový obal obsahuje pouze samotné Li-Ion články, repase je možná vždy.
- Základní elektronika pro kontrolu a balancování článků - hlídá nabíjení/ vybíjení článků a pokud je tato elektronika v pořádku, je repase možná. K ověření funkčnosti elektroniky a tím i možnosti repase je nutné mít k dispozici i nabíječku.
- Pokročilá elektronika s procesorem, často před nabíjením nejprve komunikuje s nabíječkou, může evidovat i jednotlivé nabíjecí cykly a podobně. Repase v některých případech není možná bez výměny této elektroniky za novou, ta se ovšem neprodává. Jde například o baterie Makita BL18xx, BL14xx. Přestože některé baterie komunikují s nabíječkou, mnohé z nich repasovat lze, je-li stávající elektronika v pořádku (jde například jen o předání informací o parametrech baterie pro správné nabíjení a ochranu před připojením nekompatibilních baterií a technologií).
Někeří výrobci originálních baterií používají k ochraně před repasí i mechanické zabezpečení, kdy baterie po otevření přestane fungovat (zanedbatelné minimum případů).
Upozornění: Nelze ovlivnit kvalitu, stav, chování a dlouhodobou spolehlivost elektroniky v Li-Ion baterii zákazníka. Repase baterie spočívá ve výměně starých článků za nové články a to provedeme - vytvoříme novou sestavu článků, připojíme ji k elektronice zákazníka a uzavřeme zpět do původního obalu. Záruka se vztahuje na námi provedenou práci - vytvořený blok z nových článků. Záruka se nevztahuje na vady a chyby způsobené elektronikou zákazníka připojenou k tomuto bloku.
Abychom ještě před repasí odhalili baterie, kdy repase není vzhledem k chování elektroniky zákazníka možná (tedy aby baterie po repasi fungovala), snažíme se u baterií, kde to jejich uspořádání umožňuje, nejprve baterii otestovat na chování po výměně bloku článků společně s využitím našich dlouhodobých znalostí a praktických zkušeností s touto problematikou. Právě proto je třeba společně zaslat i nabíječku, bez které toto nelze otestovat. Může se stát, že baterie v této fázi přestane fungovat - je ovšem lepší toto zjistit před repasí než po provedené a zaplacené repasi, kdy už "není cesty zpět".
Baterie Li-Ion, které lze repasovat
Tyto baterie ve většině případů lze bez problému repasovat za předpokladu funkční elektroniky v baterii (pokud je použita). V případě zájmu o repasi je nutné zaslat s baterií také nabíječku!
Uvedený seznam není konečný a bude průběžně doplňován.
- Hilti: B22/2.6
- MAC Allister: Macio8-SLIB
- Narex: AP 14LC
- Milwaukee: C 12 B, M28
- Gesipa: 14,4V
- Makita: BL1830, BL1840 - 2180Kč vč.DPH (po repasi 5,2Ah) - včetně nové elektroniky!
- Makita: BL1815, BL1415, BL1430 - včetně nové elektroniky!
- Bosch: 2 607 336 149 (14,4V 1,3Ah)
- Rems: 14,4V
- Fieldman: naprostá většina typů
Baterie Li-Ion, které NELZE repasovat
Zde uvádíme baterie, které nelze repasovat. K některým je možné alespoň objednat repliku. Tyto baterie nemá význam zasílat k repasi ani repasi poptávat.
Uvedený seznam není konečný a bude průběžně doplňován.
- Dewalt: - DC9180 a možné další
Jak postupovat s repasí Li-Ion baterie
- Zkontrolujte, zda Vaše baterie není uvedena ve výše uvedeném seznamu baterií, které nelze repasovat.
- Baterie nerozebírejte! Neodborný zásah do Li-Ion baterie může být velice nebezpečný! Repase baterie po neodborném zásahu zákazníka může být i odmítnuta z bezpečnostních důvodů.
- Máte-li pochybnosti, nebojte se nás předem kontaktovat na e-mailu i s přiložením fotografie Vaší baterie.
- Připravte průvodní dopis, který přiložíte do balíku. Formulář si můžete stáhnout k vyplnění nebo vygenerovat on-line.
- V případě Li-Ion baterie zasláním potvrzujete souhlas s případným rizikem, že baterie po otevření přestane fungovat úplně.
- Baterii společně s nabíječkou a průvodním dopisem pečlivě zabalte..
- Balíček k repasi zašlete na naši provozovnu: ELTECHNIK, Vrchlického 332, 537 01 Chrudim.
- Přijetí baterie potvrdíme na uvedený e-mail.
- Baterii otevřeme a začneme testovat možnost repase.
- Následně Vás budeme kontaktovat s výsledky a případnou cenovou nabídkou repase.
- Počítejte, že vzhledem k diagnostice, složitosti a následného testování repase Li-Ion trvá déle než repase NiCd/NiMH.
Bez nabíječky nejsme schopní otestovat možnost repase a funkčnost nabíjení po repasi. Zaslání nabíječky není podmínkou repase - zasláním nabíječky výrazně snížíte riziko případné nefunkčnosti baterie po repasi a tím ušetříte i svoji peněženku.