FAQ - Nejčastější otázky a odpovědi
V tomto článku se zaměříme na nejčastější dotazy zákazníků a příslušné odpovědi. V případě dalších dotazů nás můžete kontaktovat na e-mailu info@repase-baterii.cz. Seznam otázek a odpovědí budeme doplňovat v závislosti na nových opakujících se dotazech.
Seznam dotazů:
- Všeobecné dotazy
- Jde zrepasovat i moje baterka - typ XXXX... značky YYYY?
- Vyměníte mi jen ty špatné články, aby to bylo levnější než kompletní repase?
- Sbodujete mi baterii z článků, které si donesu sám?
- Jaká je životnost takto repasované baterie?
- Co mohu udělat pro vyšší životnost baterie?
- Je možné baterii zrepasovat opakovaně? Kolikrát?
- Repase NiCd/ NiMH/ Li-Ion
- Poskytujete na zrepasovanou baterii záruku?
- Můžete mi baterku předělat na technologii Li-Ion?
- Jak nahradíte NiCd články? EU je přeci zakázala...
- Co Li-Ion baterie? Nevidím je v ceníku...
- Moje baterie má 1,3Ah, ale Vy máte až 1,5Ah – co na to řekne nabíječka?
- Co děláte s vyřazenými Li-Ion akumulátory po repasi? Můžete mi jich několik dát nebo i prodat za pár korun?
- Mohu k Vám přivézt špatné články na vyhození?
- Řešení problémů
Všeobecné dotazy
Jde zrepasovat i moje baterka - typ XXXX... značky YYYY?
Repasujeme baterie bez ohledu na značku nářadí nebo výrobní typ baterie – směrodatná je použitá technologie NiCd/ NiMH/ Li-Ion. Používají se standardizované velikosti článků. Pouze u technologie Li-Ion je třeba baterii nejprve prozkoumat, zda je repase možná vzhledem k obsažené elektronice (je nutné s baterií dodat i nabíječku, podrobněji v našem článku Li-Ion baterie. Podobně v případě atypických článků v baterii pro různá zařízení.
Vyměníte mi jen ty špatné články, aby to bylo levnější než kompletní repase?
Výměna jen některých článků není možná a je třeba udělat kompletní plnohodnotnou repasi. Jednak se kdykoli mohou pokazit ostatní články (většinou to je jen otázkou času), ale především nelze kombinovat různé druhy článků různých kvalit a parametrů (což stojí i v návodech k bateriím i článkům). Navíc na rozdělené spoje nelze znovu bezpečně bodovat a je to pracnější než kompletní repase. Zároveň se tím zničí několik velice drahých bodovacích hrotů na jedné baterii a to se Vám oprava prodraží několikanásobně oproti repasi.
Sbodujete mi baterii z článků, které si donesu sám?
Po předchozí domluvě je toto možné jen velice výjimečně a pokud se jedná o nové průmyslové články s nedotčenými póly (na které nebylo bodováno ani pájeno). Za takovou baterii ale nemůžeme nést odpovědnost - záruka se vztahuje pouze na pevnost bodovaných spojů. Doporučujeme ovšem plnohodnotnou repasi z námi ověřených kvalitních článků. Pokud někde koupíte velice levné články, tak je otázkou jejich kvalita.
Pokud nám v balíku přijdou samostatné články bez předchozí domluvy, provedeme plnohodnotnou repasi a tyto články neznámých parametrů zašleme zpět. Pokud se jedná o použité články, které vykazují známky po předchozím bodování či pájení, považujeme je za odpad a předáme je zdarma k ekologické likvidaci (jsme sběrným místem v systému zpětného odběru ecobat). Zdůrazňujeme, že použité články není vhodné a bezpečné zasílat kurýrem, předejte je k ekologické likvidaci v místním sběrném dvoře!
Jaká je životnost takto repasované baterie?
NiCd/ NiMH: Vzhledem k použití originálních článků značky SANYO, která patří na trhu k absolutní špičce výroby průmyslových akumulátorů, se doba životnosti pohybuje v rozsahu 2-10 let. Záleží samozřejmě na četnosti používání a na celkovém chování se k takto zhotovené baterii ze strany zákazníka. Jedná se o velice odolnou technologii vyžadující minimum údržby.
U hobby článků dlouholetá praxe ukazuje také dlouhodobou životnost v závislosti na způsobu používání zákazníkem a šetrnosti nabíjení. Hobby články nejsou určeny na větší pracovní vytížení a nejsou určeny pro rychlonabíjení či profesionální nářadí.
Li-Ion: Používáme kvalitní značkové články Sony, Panasonic či Sanyo. Jedná se o velice spolehlivé články, které mohou fungovat také několik let, byť mají oproti méně značkovým článkům trochu vyšší cenu. Vzhledem k technologii Li-Ion životnost baterie zásadně ovlivňuje chování zákazníka k této baterii. Při správném a rozumném zacházení mohou fungovat klidně i 5 let, naopak při opravdu hodně špatném zacházení třeba i jen půl roku. Proč to takto uvádím? Protože technologie Li-Ion již vyžaduje oproti odolné technologii NiCd nutnost pravidelné údržby a vhodného zacházení ze strany zákazníka.
Co mohu udělat pro vyšší životnost baterie?
Základem je používání kvalitní originální nabíječky, která je vybavená nabíjecí automatikou. Levnější nabíječky tuto automatiku postrádají, proto je potřeba ručně kontrolovat teplotu nabíjené baterie. Při zahřívání okamžitě vypneme nabíjení, aby nedocházelo k přebíjení baterie. Příliž rychlé nabíjení ale článkům z dlouhodobého hlediska také nesvědčí (jsou nabíječky, které baterii nabijí i za 20 minut, například hobby články na takovéto náročné zacházení nejsou vhodné).
- Akumulátor vkládejte do nabíječky pouze pokud dosáhne pokojové teploty - například při práci s nářadím na mrazu necháme nejdříve baterii temperovat na pokojovou teplotu, poté jí můžeme zasunout do nabíječky. Stejně tak pokud je baterie zahřátá použitím (např. utahování velkých vrutů a další činnosti vyžadující vysoké vybíjecí proudy) nebo z důvodu vysokých teplot okolí (v létě z práce na slunci, po vytažení z vyhřátého auta), nechte baterii zchladnout na pokojovou teplotu a teprve poté ji dejte nabíjet. Teplota článků je jeden z parametrů, které nabíječky používají k vyhodnocování pro ukončení nabíjení nebo poruchy.
- Pokud nářadí při práci jeví známky poklesu výkonu, dejte akumulátor nabít. Nepokračujte v práci - hrozí přepólování jednotlivých článků. Zvláště pozor u Li-Ion baterií, kdy baterie přestane fungovat (vnitřní elektronika zakročí při vybití baterie) - baterie po chvilce bude znovu dodávat krátce proud, ale tím dosáhnete podvybití článku (ů) a výrazně zkracujete životnost baterie.
- Akumulátor skladujte tak, aby nemohlo dojít k vyzkratování připojovacího terminálu nebo jeho znečištění.
- Akumulátor nerozebírejte, ztrácíte tím záruku. Můžete poškodit jednotlivé spoje či ovlivnit funkci vnitřních pojistek a čidel. Akumulátor poté může být i nebezpečný.
- Provádějte pravidelnou kontrolu a případné očištění terminálu baterie, nabíječky i nářadí. Špinavé či zaoxidované kontakty způsobují přechodové odpory, baterie poté může být špatně nabíjena nebo nebude mít možnost dodávat požadovaný výkon. Navíc přechodový odpor ve spojení s vysokými vybíjecími proudy může vést k lokálnímu zahřátí až poškození nadměrným teplem (deformace či popraskání plastů, poškození izolace vodičů,...).
- Baterie Li-Ion udržujte v nabitém stavu i během skladování. Před skladováním baterii nabijte a uložte mimo nářadí. Během skladování baterii po několika měsících dobijte - vnitřní kontrolní elektronika postupně baterii malým proudem vybíjí a pokud se baterie příliž vybije, nepůjde poté nabít nebo dojde k nevratnému poškození článků podvybitím.
- Nevystavujte baterie nízkým či vysokým teplotám, neskladujte je v autě. Zvláště v letních měsících hrozí přehřátí ve vyhřátém autě, v případě Li-Ion baterií to může být i nebezpečné.
Je možné baterii zrepasovat opakovaně? Kolikrát?
Ano, repase baterií je možná i opakovaně. Pokaždé dojde k výměně všech článků, které se opět uzavřou do původního obalu. Počet opakovaných repasí je tedy určen stavem obalu baterie (opotřebení/ poškození). U baterií, které lze rozšroubovat, je teoreticky počet opakovaných repasí celkem vysoký a to už je poté spíše záležitostí opotřebení nářadí. U lepených obalů je to méně z důvodu lepení obalu a například o 1-5 repasí, ovšem i to znamená mnoho dalších let práce s nářadím.
Je třeba si také uvědomit, že životnost zrepasované baterie je poměrně vysoká. U NiCd článků se může z praxe jednat o dobu i více než 8 let - v závislosti na četnosti používání, chování se k baterii ze strany zákazníka, šetrnosti nabíjení a také i volbě článků (hobby články mají o něco kratší životnost než profesionální články Sanyo). V naší dlouholeté praxi s repasemi se ukazuje, že průměrná životnost zrepasovaných baterií je reálně okolo 5-6 let u nefiremních zákazníků a průměrně okolo 3-4 let u firemních zákazníků, kteří baterie používají v daleko větší míře a mnohem častěji (a nabíjí je i několikrát každý den). Pro Li-Ion nechceme činit konkrétní závěry, životnost opravdu podstatně ovlivňuje chování zákazníka k baterii, nabíjení a činnost vnitřní kontrolní elektroniky. Většinou při rozumném zacházení baterie 2-4 roky vydrží řádně fungovat.
Repase NiCd/ NiMH/ Li-Ion
Poskytujete na zrepasovanou baterii záruku?
Samozřejmě, na námi zrepasované baterie poskytujeme standardní záruční dobu v délce 24 měsíců. Akumulátorová baterie je spotřební zboží, které podléhá opotřebení v závislosti na šetrnosti používání a nabíjení, čímž po určité době postupně dochází k pozvolnému snižování dostupné kapacity.
U baterií NiCd/ NiMH do AKU nářadí používáme kvalitní články Sanyo (některé kapacity jsou brandované již pod mateřskou značku Panasonic či Panasonic-Sanyo) i jejich poměrně kvalitní hobby alternativy. Za dlouhá léta praxe jsme nezaznamenali oprávněnou reklamaci na jakkost článků. Pokud se vyskytne problém, jedná se spíše o problém s poruchou nabíječky, nářadí či o špatný kontakt. Výjimečně se vyskytne porucha teplotního čidla, kdy poškozený termistor vyměníme zdarma (přibližně 1x za 3 roky). K selhání článků došlo velice hrubým přebitím poškozenou nabíječkou (asi 2 případy za 10 let), na to se ovšem záruka nevztahuje.
Můžete mi baterku předělat na technologii Li-Ion?
Většina baterií používá technologiie NiCd či NiMH a v případě aku nářadí jsou prakticky záměnné. I velikost článků je stejná a nabíječka si s nimi poradí. Navíc jde o odolnou a výkonnou technologii, která prošla patřičným vývojem (ano, je to starší technologie, díky tomu prošla potřebným vývojem do současné podoby, ale rozhodně není zastaralá). Technologická životnost je až 10 let (u kvalitních a čerstvých článků, záleží také na chování se k baterii ze strany uživatele). Profesionální NiCd články lze v rychlonabíječkách nabít i za 20 minut.
Pro technologii Li-Ion se používají jiné velikosti článků, sice mají vyšší napětí, ale v obalu pro ně není dostatek místa a také nedosahují takových vybíjecích proudů jako NiCd články (1,7Ah NiCd Sanyo až 50A, Li-Ion Sony 1,6Ah až 35A). A především je třeba speciální nabíječka a podpůrné obvody pro hlídání podvybití a přebíjení mimo přesně stanovené hodnoty, tato technologie je z hlediska odolnosti křehčí. Nehledě na fakt, že technologická životnost Li-Ion technologie je daleko nižší než u NiCd/NiMH. Výhodou Li-Ion technologie je oproti NiCd nízká hmotnost.
Obrácená záměna není také možná vzhledem k prostoru v baterii a nutnosti jiné nabíječky.
Víme, že na internetu koluje množství videí, jak si lidé doma předělají NiCd baterii na Li-Ion (nejčastěji s pomocí starých článků z baterií do notebooku). Když pomineme fakt, že použité články z baterií do notebooku nejsou pro tuto aplikaci vůbec vhodné (mají až 10x menší vybíjecí proudy než je třeba), tak zbydou dva zásadní problémy. Jednak je třeba použít kontrolní elektroniku a především nesouhlasí napětí baterie. V lepším případě baterii nepůjde nabít na plné napětí, v opačném případě může dojít až k výbuchu silně přebíjených Li-Ion článků. Dále je k nabíjení potřeba mít i jinou nabíječku, průběh nabíjení i vyhodnocování nabíjení probíhá u obou technologií zcela jinými způsoby. Neřešte senzacechtivá videa lidí, kteří problematice absolutně nerozumí, řešte reálná fakta.
Jak nahradíte NiCd články? EU je přeci zakázala...
NiCd články používáme do vyčerpání skladových zásob a následně je nahradíme články s technologií NiMH. Vzhledem ke kvalitám článků NiCd je budeme využívat, dokud budou skladem. Zásoby máme u našich dodavatelů i přímo u nás. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v nejbližší době (cca 1 roku) měly zásoby dojít.
Ještě se vrátím k tomu zákazu. EU nezakázala používání NiCd článků - zakázala pouze dovoz výrobků s obsahem kadmia s výjimkou pro NiCd články, která skončila k 31.12.2016. NiCd články lze i nadále používat, pouze se jen nesmí dovážet na území EU.
Co Li-Ion baterie? Nevidím je v ceníku...
Problematika repase baterií s technologií Li-Ion je poměrně složitá. Repase Li-Ion baterií je možná pouze u některých baterií. Záleží totiž na druhu a stavu elektroniky (funkční/ vadná) použité ke kontrole akumulátorů uvnitř baterie. Ceny repase Li-Ion baterií jsou kalkulovány individuálně dle vnitřního uspořádání článků a aktuální nabídce článků (počet článků, složitost, aktuální nákupní ceny).
Technologie Li-Ion je oproti NiCd/NiMH poměrně křehká a aby nedocházelo k poškozování článků, je v baterii použita speciální elektronika. Li-Ion články vyžadují jiný přístup s nabíjením a zároveň i kontrolu, aby nedocházelo k vybití pod přesně stanovenou úroveň (po jejím překročení dochází k nevratnému poškozování článku). Před repasí se snažíme nejprve provést diagnostiku, zda daná baterie bude po repasi fungovat (je-li diagnostika u dané baterie realizovatelná a za předpokladu dodání nabíječky zákazníkem).
Pokud Vás zajímá problematika Li-Ion baterií, přečtěte si prosím podrobnější informace v článku Repase Li-Ion baterií.
Moje baterie má 1,3Ah, ale Vy máte až 1,5Ah – co na to řekne nabíječka?
Kapacita baterie je objem energie, který si baterie dokáže udržet uvnitř sebe a následně tuto energii dodat do nářadí či jiného spotřebiče – mobilní telefon se Vám také nezničil tím, že jste si do něj koupili „silnější“ novou baterii a vydržel fungovat bez nabití o něco déle. Kapacita pouze určuje dobu nabíjení: čím vyšší kapacita, tím delší doba nabíjení. Ale také i dobu vybíjení – čím vyšší kapacita, tím déle můžete s nářadím pracovat a tím více uděláte na jedno nabití práce. Nabíječka si s tím bez problému poradí, je to její práce, je na to navržena a vyrobena. Na nabíječce výrobce uvádí dva důležité parametry – technologii (NiCd/ NiMH/ Li-Ion) a napětí baterie, kterou do ní můžete vložit (12V, 9,6...18V a podobně). Varování pouze xAh na nabíječce uvedeno není.
Většina výrobců sama nabízí své baterie ve dvou verzích kapacity - o nízké kapacitě (okolo 1,3Ah) pro hobby použití a vyšší kapacitu (2-3Ah) pro náročnější a firemní uživatele. A přitom obě verze nabíjí často stejný typ nabíječky.
Co děláte s vyřazenými Li-Ion akumulátory po repasi? Můžete mi jich několik dát nebo i prodat za pár korun?
Naše firma je součástí sítě zpětného odběru použitých článků, spolupracujeme s organizací EcoBat. Vyřazené články z repasovaných baterií jsou odpadem, se kterým nakládáme dle zákona a rámcové smlouvy s ecobatem, oprávněným provozovatelem kolektivního systému zpětného sběru starých baterií a akumulátorů. Staré články tedy předáváme k ekologické likvidaci společnosti ecobat, s níž smluvně spolupracujeme.
Nikomu jinému tento odpad předat nesmíme. A kdyby to šlo, stejně bychom to neudělali. Záleží nám na přírodě a tímto máme jistotu ekologické recyklace, kdy dojde k získání a znovuvyužití podstatné části použitých materiálů zpět a nepoškodí to naši planetu. To je přeci krásné! Navíc naprostá většina těchto článků je ve stavu, kdy není dále použitelná a nebo je potenciálně nebezpečná... Více informací o ekologické recyklaci a jak probíhá nabízíme v článku Sběrné místo baterií
Mohu k Vám přivézt špatné články na vyhození?
Ano, samozřejmě můžete a to zcela zdarma v naší otevírací době a bez nutnosti nákupu nových baterií. Jsme Sběrné místo použitých článků v systému ecobat a je to i naší povinností. Můžete nám tu nechat k ekologické likvidaci nepotřebné primární (nenabíjecí) články, stejně tak i akumulátory - NiCd, NiMH, Li-Ion, Li-Pol, LiFePo4, olověné akumulátory ("gelovky" i autobaterie). Stejně tak i dosloužilé baterie z notebooků, mobilních telefonů, airsoftových zbraní, hraček, elektrokol a dalších zařízení. Svoz společnosti ecobat u nás následně baterie vyzvedne a zajistí jejich recyklaci. Pokud nebydlíte poblíž, určitě nám baterie neposílejte a předejte je do sběrného dvora či jiného sběrného místa v místě Vašeho bydliště.
Řešení problémů
Zrepasovaná baterie nefunguje vůbec nebo nefunguje jak má...
Zrepasovaná baterie se nenabila ani po několika hodinách...
Každá baterie je po repasi zkontrolována, zda je vše v pořádku a případné zašpinění kontaktů je automaticky očištěno během repase. Po úspěšné kontrole je zákazník informován, že je jeho zakázka vyřešena a připravena k vyzvednutí, případně připravena k expedici a odeslána Poštou. Vzhledem k množství zakázek není možné všechny zrepasované baterie před předáním zákazníkovi plně nabít a před používáním je třeba baterii nejprve nabít. Přesto je baterie předána částečně nabitá (bez toho by ji nešlo otestovat) a po vložení do nářadí bude fungovat. Pokud tomu tak není, proveďte prosím tyto kroky:
- Zkontrolujte a očistěte kontakty baterie a také kontakty v nabíječce i ve vrtačce, pravděpodobně jsou zašpiněné či znečištěné. Vrstvy špíny či oxidů zamezují přenosu energie pomocí těchto dotčených kontaktů. Kontakty lze očistit vatičkou namočenou v isopropanolu či lihu, hrubě znečištěné kontakty je často nutné mechanicky očistit například jemným smirkovým papírem.
- Zkontrolujte, zda máte funkční nabíječku a neporušený napájecí přívod.
- Automatická nabíječka – některé z těchto nabíječek pouze rozpoznají nabití baterie, ale nemusí být vybavené detekcí vadných baterií. Vadná baterie může způsobit přetížení a následné poškození nabíječky. Nabíječku je třeba opravit nebo zakoupit novou (u nás se opravy těchto nabíječek pohybují v průměru od 800Kč).
- Nabíječka bez automatiky – většinou se jedná o napájecí adaptér a dokovací stanici osazenou 1-2 LED (jedna indikuje vložení baterie, druhá připojení napájení z adaptéru), především pro levnější hobby nářadí. Běžným opotřebením nebo nabíjením vadné baterie dojde k poškození napájecího adaptéru. Je třeba napájecí adaptér vyměnit za nový se stejnými parametry (bohužel jsou velice obtížně sehnatelné s atypickýcm napětím) a nebo lze opravit (výměnou teplotní pojistky v primárním vinutí). Dalším důvodem může být poškození v důsledku zkratu porušeného kabelu.
- Zkontrolujte, zda je v pořádku Vaše nářadí. Může jít o drobnost (například uvolněný kabel, opotřebované uhlíky) nebo o složitější závadu (porucha spínače, poškození motoru). Svěřte nářadí odbornému servisu.
- Reklamace. Pokud je baterie i nářadí v pořádku s čistými kontakty a závada stále přetrvává, je třeba přinést baterii včetně nabíječky a nářadí společně s dokladem o zakoupení k nám na prodejnu, abychom mohli diagnostikovat chybu a nalézt vhodné řešení, případně baterii napravit v rámci reklamace. Skutečných reklamací řešíme naprosté zanedbatelné minimum, většina domnělých reklamací je vyřešena výše uvedenými případy (předeším prvním). Reklamace posuzujeme individuálně a řešíme je v nejkratším možném termínu.
Nefunkční nabíječka nebo závada nářadí nejsou důvodem pro vrácení peněz za repasi.